caspian persica

فروش بلیط کشتی میرزا کوچک خان

caspian persica

فروش بلیط کشتی میرزا کوچک خان

caspian persica
هدف وبلاگ:
گردشگری دریایی، توسعه ی گردشگری پایدار، مفید و سودمند، ارائه ی جاذبه های پیدا و نا پیدای بندر انزلی، استان و منطقه. آشنایی با ملل و اقوام دیگر جهت رشد، شکوفایی و بروز خلاقیت در مردمانم به امید آنکه آن باشیم که باید باشیم.


سخنی پیرامون سفر:
سفر جذابترین، دلچسب ترین و به یاد ماندنی ترین لحظات عمر آدمی ست که تا ابد همراه اوست. حتی یادآوری و مرور آن شادی و نشاط برایمان و نزدیکانمان به ارمغان می آورد. سفر انسان را هوشمند تر و پخته تر می سازد. جذابیت ها، تنوع طبیعی و جذابیت های محسوس و نا محسوس انسان ها،تنوع فرهنگ ها، گوناگونی، رنگ ها و رفتارها کمک می کند به بروز ابتکار، نوع آوری، خلاقیت و حتی نبوغ در کسب و کار.دانش زندگی را افزایش می دهد و زندگی را با نشاط تر آسان تر می سازد.سفر برطرف کننده ی اندوه هاست به دست آوردن روزی دانش و آداب زندگی و پیدا کردن دوست از مواهب سفر است.
سفر های کوتاه را با ما تجربه کنید و آماده ی سفرهای بزرگ و جادویی زندگی باشید
گردآورنده
آخرین نظرات
دوشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۳، ۰۷:۰۳ ب.ظ

شهر زیر زمینی کاریز (کیش)


احداث قنات (کاریز) در انحصار ایرانیان بوده است و با توجه به قدمت شش هزار ساله قنات در ایران می توان صاحبان اصلی قنات را ایرانیان دانست. کاریز واژه فارسی قنات است و در گذشته از آن برای هدایت آبهای زیر زمینی استفاده می شده است. با توجه به اینکه معمولا قناتها از ارتفاعات شروع شده و به مظهر می رسند عظمت قنات دو هزار ساله کیش با حداکثر ارتفاع چهل و پنج متری در جزیره کیش منحصر بفرد می باشد. جزیره کیش با توجه به اینکه ارتفاع چندانی ندارد، حفر و احداث قنات دو هزار ساله آن به دست ایرانیان خلاق در لایه گل مارن (مرگل) اهمیت و ارزش این قنات را بیش از پیش نمایان می کند. قنات قدیمی کیش با طول پانزده کیلومتر که در طول دو رشته از منطقه صفین و فرودگاه تا محل فعلی مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیرزمینی کیش به سه رشته تبدیل می شود و از این محل مجددا با تبدیل به یک رشته، به شهر قدیمی حریره می ریزد.
 در طول مسیر این قناتهای قدیمی تعداد زیادی چاه برای برداشت آب وجود دارد که نشان دهنده آن است که در این قنات آب هم به صورت ساکن و هم به سمت مظهر قنات جریان و حرکت داشته است. از آب این قنات برای مصرف آبیاری فضای سبز و مصرف شرب ساکنین استفاده می شده و در عین حال کشتی ها نیز از آب جزیره کیش برای مصرف و فروش و یا معاوضه با اجناس دیگر در کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده می کردند. آب شیرین کاریز حاصل از بارندگی های فصلی جزیره است که از مرجانها به صورت یک فیلتر طبیعی عبور و در لایه گل مارن جریان پیدا می کند. گل مارن نوعی گل رس است که در حالت طبیعی نرم و انعطاف پذیر بوده و چنانچه در معرض هوا قرار گیرد خشک و محکم می شود. در مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیر زمینی کیش (کاریز) جهت حفاظت از این گل ارزشمند دیوارهایی جلوی آن کشیده شده است. از گل مارن علاوه بر استفاده های درمانی برای درد مفاصل با ترکیبات اضافی برای تولید آجر، کوزه و سیمان مورد استفاده خاص قرار می گیرد. نکته قابل توجه این است که این کاریز ها به طوری استادانه و ماهرانه به دست ایرانیان باستان حفاری شده که با شیبی ملایم در طول پانزده کیلومتر حرکت، هم از آب آن جهت آبیاری استفاده شده و هم امکان برداشتن آن با چیزی شبیه به دلو نیز فراهم بوده است. پایابها مکانی پیش بینی شده برای فراهم شدن امکان برداشتن آب از کاریز است که در طول مسیر کاریز شش پایاب وجود دارد که یکی از آنها در مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیرزمینی کیش موجود و قابل مشاهده است. در گذشته دور اهالی بومی نشین جزیره کوزه به دوش از این محل آّب شرب خود را تامین می کرده اند. قدمت این پایابها به بیش از 800 سال می رسد. در گذشته دور ، به خصوص قرون پنجم و ششم هجری که جزیره کیش مرکز تجارت خلیج فارس و دریای عمان بوده آب آشامیدنی جزیره کیش برای مصرف کشورهای حاشیه خلیج فارس از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده است. سقف مرجانی کاریز کیش به قطر هفت متر که زمانی بستر دریا بوده، مملو از صدف ها و آبزیانی است که هم اکنون به صورت فسیل در سقف مرجانی مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیرزمینی کیش قابل مشاهده است. آزمایشهای انجام شده در دانشگاه مونیخ آلمان بر روی فسیلهایی که از سقف مرجانی تونل به دست آمده نشان می دهد این سقف بین 53 تا 570 میلیون سال قدمت دارد و شناسنامه انواع مختلف آن در موزه شهر زیر زمینی کیش (کاریز) به نمایش گذاشته خواهد شد. اگر با دقت بیشتری به این فسیلها نگاه کنید لاکپشتی را میبینید که از 570 میلیون سال قبل خود را برای امروز ما جاودانه کرده است. شهر زیر زمینی کیش (کاریز) با توجه به ویژگیهای منحصر بفرد آن از جمله مرجانی بودن جزیره، آب شیرین قنات، هوای خنک در زیر زمین و سقف مرجانی مملو از فسیلهای با قدمت بسیار بالا در فهرست مهمترین ابنیه جهانی قرار می گیرد. شما را به مشاهده عکسهایی اختصاصی از این مجموعه دعوت می نماییم:



















































قنات یا کاریز با قدمتی بیش از پنج هزار سال به دست ایرانیان باستان در جهت استفاده از آبهای زیر زمینی حفر می شده است. احداث شهر زیرزمینی کیش (کاریز) با هدف ایجاد یک فضای فرهنگی سیاحتی در جزیره کیش از سال 1378 آغاز شد و تا امروز دهلیزها و تالارهای متعددی در این مجموعه برای بازدید گردشگران ایجاد شده است در تالارهای متعدد این مجموعه، بازارها و غرفه هایی به عنوان محل عرضه صنایع دستی استانهای مختلف کشور و دیگر کشور ها قرار خواهد داشت. در چند سال گذشته، احداث سه کیلومتر تونل به مساحت چهارده هزار و پانصد مترمربع در عمق چهارده متری زمین زیر لایهای هفت متری از مرجان بدون استفاده از وسایل مدرن و تنها با تیشه و کلنگ و با دست جاذبه هایی بدیع را برای گردشگران جزیره کیش فراهم کرده است. دمای ثابت بین 22 تا 25 درجه سانتی گراد در داخل تونلهای شهر زیرزمینی کیش (کاریز) جذابیت خاصی را برای گردشگران و بازدید کنندگان این مجموعه فرهنگی سیاحتی به ویژه در فصول گرم سال ایجاد کرده است. مرکز اصلی کاریز که از سه رشته قنات تشکیل شده به مساحت ده هزار متر مربع در میدان المپیک جزیره کیش واقع شده است تا گردشگران ایرانی و خارجی، با قنات این میراث ارزشمند ایرانیان آشنا شوند. قنات قدیمی کیش دارای 274 حلقه چاه است که 74 حلقه از این چاهها در محل احداث شهر زیر زمینی کیش (کاریز)قرار دارد. منصور حاجیحسینی موسس و سرمایه گذار این مجموعه فرهنگی سیاحتی که در حدود سی سال مقیم کشور آلمان بوده است، بر این باور است که قرار گرفتن آن در دل جزیره مرجانی و امکان بازدید از صدفها و مرجانهایی از اعماق اقیانوسها، آب شیرین قنات، هوای خنک زیر عمق چهارده متری زمین و سقف مرجانی پر از فسیلهایی با قدمت زیاد، این بخش از جزیره کیش را به یکی از ابنیههای منحصر به فرد دنیا تبدیل کرده است . راهاندازی موزه خلیج فارس که قسمت اعظم آن شامل ارایه اسناد مربوط به نام خلیج فارس در دورانهای مختلف تاریخی و همچنین ارایه شناسنامه های فسیلهای به جای مانده در کاریز کیش که در دانشگاه مونیخ آلمان تهیه شده، بخشی از طرح توسعه مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیرزمینی کیش (کاریز) در زیرزمین خواهد بود. مهمترین بخش طرح توسعه این مجموعه فرهنگی سیاحتی احداث تونل شاهنامه برای آشنایی گردشگران با شاهنامه و داستان هفت خوان فردوسی است. قرار است با تعبیه قایقهایی در کانالهای شهر زیرزمینی (کاریز) ، امکان بازدید گردشگران در تونل شاهنامه که آب در آن جریان دارد، فراهم شود. گردشگران و بازدید کنندگان شهر زیرزمینی کیش در تونل شاهنامه سوار بر قایق با اجرای داستان هفت خان فردوسی همسفر می شوند.


ایجاد یک شهر زیرزمینی در مسیر قناتها بهگونهای که بتواند مجموعهای طبیعی تاریخی و فرهنگی را برای گردشگران فراهم آورد از سال 78 با انگیزه یک مهندس ایرانی مقیم آلمان آغاز شد
«همه چیز از یک برنامه تلویزیونی در شبکه جهانی جامجم شروع شد، تصاویر جزیره کیش را پخش میکردند و من با مشاهده آن مناظر زیبا و ساحل مجذوبکننده، مصمم شدم بعد از 30 سال دوری از وطن به ایران و ساحل کیش سفرکنم.»

این را منصور حاجی حسینی مؤسس شهر زیرزمینی کیش یا همان کاریز کیش میگوید. او مردی است که به گفته خودش سرمایهاش را از آن سوی آبها به این جزیره آورده است تا شهری بسازد که تاریخ ایران را در پیکرهاش دارد.

«در همان سفربود که با این قنات آشنا شدم. قنات قدیمی کیش با طول 15 کیلومتر که در طول دو رشته از منطقه صفین و فرودگاه تا محل فعلی مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیرزمینی کیش به 3 رشته تبدیل می شود و از این محل دوباره با تبدیل به یک رشته، به شهر قدیمی حریره میریزد.

در طول مسیر این قناتهای قدیمی تعداد زیادی چاه برای برداشت آب وجود دارد که نشاندهنده آن است که در این قنات آب هم بهصورت ساکن و هم به سمت مظهر قنات جریان و حرکت داشته است. از آب این قنات برای آبیاری فضای سبز و مصرف شرب ساکنان استفاده می شده و در عین حال کشتیها نیز از آب جزیره کیش برای مصرف و فروش و یا معاوضه با اجناس دیگر در کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده میکردند.»

او میگوید: با مشاهده این قنات قدیمی و نوشیدن آب زلال آن به قول محلیها پاگیر آب جزیره شدم و بعد از سالها دوری از وطن، اقامت در کشور آلمان، تحصیل در رشته مهندسی در آن کشور، ازدواج با زنی تبعه آلمان و 2 پسر تبعه آن کشور راهی ایران شدم، ولی نه تنها من بلکه آنها نیز مجذوب این خاک شدند.

«قنات کیش بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین میکرده، قنات کیش از نظر طول رشته قنات و یا عمق چاهها قابل مقایسه با قناتهای دیگر نقاط ایران نیست، اما با توجه به شیب بسیار کم جزیره، چگونگی هدایت آبهای زیرزمینی به سطح زمین در کیش بسیار مهم بوده و نشان میدهد که در زمان خود از پیشرفتهترین روشها برای حفر قنات استفاده میکردند.»
منصور حاجیحسینی مؤسس شهر زیرزمینی کیش با بیان این جملات ادامه داد: در مسیر ساخت این شهر زیرزمینی فسیل بسیاری از جانوران دریایی از سقف مرجانی تونل بدست آمد. آزمایشهای دقیق در دانشگاه مونیخ نشان داد که این سقف زیبا بین 110 تا 550 میلیون سال عمر دارد. در حال حاضر طراحان شهر زیرزمینی سقف مرجانی را برای بازدید مردم بهصورت یک موزه حفظ کردهاند و دیوارها و محیطهای داخلی کاریز را با الهام از شیوههای کهن معماری ایرانی آراستهاند.
وی اضافه کرد: بهزودی در تالارهای کاریز مجموعهای شامل موزه، آمفی تئاتر، بازارچههای صنایع دستی، رستوران و چایخانههای سنتی ایجاد میشود. بر روی کاریز هم مجموعه تفریحی بزرگی شامل: سینما، آمفیتئاتر، پارکینگ و پاویون و 2 قلعه شبیه قلعههای باستانی با بخشهایی مانند رستوران، فروشگاه، محل بازی کودکان و سوییتهای اقامتی ساخته خواهد شد.

اما با این حال نمیگویم چقدر هزینه ساخت این شهر زیرزمینی شد ولی فقط میگویم که امروزه مجموعه قنات با تغییر کاربری به یک شهر زیرزمینی بدل شده که بیش از 10 هزار مترمربع وسعت دارد و اکنون کاریز کیش خوانده میشود.

در طرح بازسازی قنات کیش (کاریزکیش) با حفظ بافت تاریخی آن کاربریهای جدیدی در این شهر زیرزمینی ایجاد کردهاند که باعث جذب توریست شده است. شهر زیرزمینی کاریز در فاز یک خود به قسمتهای مختلف از جمله غرفههای صنایع دستی ایران و جهان، رستوران سنتی و جدید، موزه سالن آمفی تئاتر سالن کنفرانس، گالریهای هنری تجهیز شده و قابل بهرهبرداری خواهد بود.

شهر کاریز در عمق 16 متری زمین قرار دارد. سقف آن هشت متر ارتفاع و بیشتر آن مملو از سنگواره، صدف و مرجانهایی است که بهنظر کارشناسان 270 تا 570 میلیون سال قدمت دارد و تکتک آن شناسایی شده و دارای شناسنامه رسمی است.


منصور حاج حسینی افزود: 2 ویژگی کاریز را در فهرست ابنیه جهانی قرار خواهد داد. اول اینکه کاریز در دل تنها جزیره مرجانی دنیا واقع است. دوم آنکه تنها بنایی است که سقف آن مملو از صدفها و مرجانهای طبیعی است. صدفها و مرجانهایی که برای بازدید آنها 2 راه وجود دارد بازدید از موزههای طبیعی یا غواصی در آبهای آزاد و اکنون کاریز فصلی جدید و استثنایی در پیش روی تمامی دوستداران طبیعت گشوده که بی واسطه خواهند توانست از بزرگترین مجموعه مرجانی بازدید کنند.

گفتنی است که خاکهای برداشت شده از کاریز دارای خواص درمانی زیادی است که در گل درمانی استفادههای فراوان خواهد داشت. همچنین مراکز گوناگونی همچون مراکز اقامتی، تجاری و تفریحی در محدودهای معادل 60 هزار مترمربع در روی زمین کاریز احداث خواهد شد. زمین سطحی کاریز به پارک وسیعی بدل خواهد شد که دارای 2 تپه مرتفع خواهد بود. این تپهها از خاکهای برداشت شده زیر زمین ساخته شده و به چشمانداز بی نظیر جزیره کیش مبدل خواهد شد.

نکته قابل توجه این است که این کاریزها بهطوری استادانه و ماهرانه به دست ایرانیان باستان حفاری شدهاند که با شیبی ملایم در طول 15 کیلومتر حرکت، هم از آب آن برای آبیاری استفاده شده و هم امکان برداشتن آن با چیزی شبیه به دلو نیز فراهم بوده است.

در گذشته دور اهالی بومی نشین جزیره کوزه به دوش از این محل آب شرب خود را تامین می کردهاند. قدمت این پایابها به بیش از 800 سال میرسد.

در گذشتههای دور، بهخصوص قرون پنجم و ششم هجری که جزیره کیش مرکز تجارت خلیج فارس و دریای عمان بوده آب آشامیدنی جزیره کیش برای مصرف کشورهای حاشیه خلیج فارس از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده است.

حاجتروا
افسانههای کهن ایران باستان همواره بر قداست آب تاکید داشتهاند. اینجا نیز یکی از این باورهای کهن رایج است که آب این قناتها حاجت میدهد و اگر کسی سکهای درون یکی از چاههای آن بیندازد آرزوی او به سرعت برآورده میشود!

اما مهمترین بخش این مجموعه تونل شاهنامه است که گردشگران در آن سوار بر قایقی کوچک بر آب جاری قنات به حرکت در میآیند و در هر پیچ تونل با یکی از صحنههای شاهنامه و هفت خان رستم آشنا میشوند. همچنین با بهرهگیری از روشهای سنتی نقالی بازی نور و صدا اطلاعات لازم در اختیار گردشگران گذاشته میشود.

مهندس حاجی حسینی در پایان این گفتوگو گفت: شهر زیرزمینی کیش بهصورت کامل تا پایان امسال به بهرهبرداری خواهد رسید اما اکنون تونلهای شگفتانگیز آن که موزهای است از تاریخ و طبیعت خلیج فارس برای بازدید عموم مهیاست.

http://roozgozar.com/piczibasazi/matlab/01/roozgozar.com-0021.gif


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۱۴
محمود عباسیان امین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی