caspian persica

فروش بلیط کشتی میرزا کوچک خان

هدف وبلاگ:
گردشگری دریایی، توسعه ی گردشگری پایدار، مفید و سودمند، ارائه ی جاذبه های پیدا و نا پیدای بندر انزلی، استان و منطقه. آشنایی با ملل و اقوام دیگر جهت رشد، شکوفایی و بروز خلاقیت در مردمانم به امید آنکه آن باشیم که باید باشیم.

سخنی پیرامون سفر:
سفر جذابترین، دلچسب ترین و به یاد ماندنی ترین لحظات عمر آدمی ست که تا ابد همراه اوست. حتی یادآوری و مرور آن شادی و نشاط برایمان و نزدیکانمان به ارمغان می آورد. سفر انسان را هوشمند تر و پخته تر می سازد. جذابیت ها، تنوع طبیعی و جذابیت های محسوس و نا محسوس انسان ها،تنوع فرهنگ ها، گوناگونی، رنگ ها و رفتارها کمک می کند به بروز ابتکار، نوع آوری، خلاقیت و حتی نبوغ در کسب و کار.دانش زندگی را افزایش می دهد و زندگی را با نشاط تر آسان تر می سازد.سفر برطرف کننده ی اندوه هاست به دست آوردن روزی دانش و آداب زندگی و پیدا کردن دوست از مواهب سفر است.
سفر های کوتاه را با ما تجربه کنید و آماده ی سفرهای بزرگ و جادویی زندگی باشید
گردآورنده
آخرین نظرات

جمهوری بلغارستان در جنوب شرقی اروپا واقع شده، پایتخت آن سوفیاست. زبان رایج بلغاریه که با خط سیریلی نوشته میشه. این کشور در نیمکره شمالی و شرقی، و در غرب دریای سیاه واقع شده و با کشورهای رومانی در شمال، صربستان در غرب و ترکیه و یونان در جنوب همسایه است. از شهرهای مهم بلغارستان می‌توان به پلوودیف، وارنا، روسه و بورگاس اشاره کرد. مذهب مردم آن عموما مسیحی ارتدوکسه و تنها 9 درصد مسلمانند. واحد پول این کشور لواست که در تاریخ سفر ما هر دلار برابر1.40 لوا و هر یورو معادل2 لوا بود. شهر وارنا یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اروپاست و پس از سوفیا و پلوودیف سومین شهر بزرگ بلغارستانه با جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر و در امر تاسیسات بندری و صنعت کشتیرانی ، کشتی‌سازی و تعمیرات آن فعاله و دومین شهر صنعتی بعد از بورگاس تلقی می‌شه.

وارنا یکی از شهرهای در حال توسعه بلغارستانه، دارای جاده‌های ارتباطی خوب ، هوای عالی، حمل و نقل دریایی و راه آهن. فرهنگ‌های متعددی در این منطقه به هم آمیخته شدن و به همین دلیل مورد توجه گردشگرانه . بیست و سوم مرداد ماه 1393 در ساعت 14:30 پروازمون به مقصد وارنا بدون تاخیر انجام شد .طول پرواز حدودا دو ساعت و 55 دقیقه بود. ساعت 17:30به وقت ایران به وارنا رسیدیم و ساعت‌هامون رو 1.5 ساعت،عقب کشیدیم. (ساعت به وقت محلی وارنا 16 بود). دمای هوا نیز در حدود 30درجه بود ، هوایی گرم و شرجی. فرودگاه وارنا فرودگاهی کوچیکه که در 8 کیلومتری غرب وارنا واقع شده. فاصله گلدن سندز از فرودگاه هم 25 کیلومتره .

توی فرودگاه موقع چک کردن ویزا به طور رندوم یه سری از مسافرا رو نگه می‌داشتن ، تو اتاقی می‌بردن و چند تا سوال ازشون می‌پرسیدن که ما هم جزشون بودیم. سوالاتی مثل : به چه کشورایی تا حالا سفر کردی؟ چقدر پول با خودت آوردی؟ شغلت چیه؟ به هر حال در حدود یک ساعتی معطل شدیم و بعد به سمت هتل حرکت کردیم.

وارنا سه قسمت تفریحی داره ، اولیش دروژباست که از سال ١٩٠٨ شکل گرفته و ۴٣ هتل داره که ظاهرا اقامتگاه محمدرضا شاه پهلوی هم اونجا بوده، منطقه دوم همین گلدن سندزه (که در حدوده 17 کیلومتر با وارنا فاصله داره)، آلبنا منطقه سومه که ١٢ کیلومتری گلدن سندزه و هتل هاش اکثرا ۴ستاره اند، تنها یه هتل ۵ستاره به نام فلامینگو داره. گلدن سندز تکه‌ای از بهشت بر روی وسیع‌ترین ساحل شمالی وارناست ، با انبوهی از تپه‌های جنگلی و ماسه‌های سفید و طلایی رنگ و آب‌های زلال آبی ، با مساحت 5/3 کیلومتر طول در 100 متر عرض و دمای هوایی بین 27تا 31 درجه سانتیگراد.

گلدن سندز استراحتگاهی خوب برای کودکان و خانواده‌هاست. دارای امکانات ورزشی ، تفریحی ، و چشمه‌های آب درمانیست و تا به حال چندین بار جایزه بین المللی پرچم محیط زیست رو دریافت کرده . سواحل گلدن سندز (ماسه‌های طلایی) در محدوده‌ای به طول۵کیلومتر دارای بیش از 100 هتله که خیابان کنار ساحل(party street) مهمترین محل تفریحات و تجمعات توریست‌هاست . رستوران‌ها، کافه‌ها، مغازه‌ها، و ... همگی در اطراف این خیابان و به نوعی نزدیک ساحل هستند. اینطور که میگن در سال ۶.۵ میلیون توریست به بلغارستان میان که ایرانی‌ها در میانه این رده بندی قرار دارن

پنج شنبه 23 مرداد 93 ورود به گلدن سندز/گشت در بازار ساحلی

هتل ما هتل هالیدی پارک بود ، یه هتل 4 ستاره خوب و معمولی نه مجلل. اتاق‌ها فاقد مینی بار و امکاناتی چون اطو، کتری برقی و دمپایی بود. حتی امکانات اولیه تهیه نوشیدنی مثل آب و چای کیسه‌ای نیز در اتاق‌ها وجود نداشت. هتل دارای استخر، سالن بدنسازی و میز پینگ پونگ بود ، با اینترنت رایگان در لابی هتل و صبحانه‌های مفصل(شامل انواع سوسیس و کالباس، تخم مرغ ، پنیر، پاستا، پنکیک، خاگینه، کورن فلکس، میوه و انواع آب میوه و نوشیدنی‌های سرد و گرم)

استفاده از صندوق امانات که در لابی هتل قرار داشت با پرداخت 25 لوا برای یک هفته امکان پذیر بود. هتل دارای سونا، سولاریوم، گیم نت نیز بود که استفاده از آنها مستلزم پرداخت هزینه جداگانه بود. روز اول پنج شنبه با توجه به اینکه تو فرودگاه خیلی معطل شدیم ، حدود ساعت 19 به هتل رسیدیم . ابتدا از استخر زیبای هتل استفاده کردیم ، سپس به مرکز گلدن سندز و کنار دریا رفتیم و اندک زمانی نیز به تماشای مغازه‌ها و خرید گذشت. نمی‌دونم چرا ولی هر جا می‌رفتیم از ما می‌پرسیدن که شما اسرائیلی هستید؟ ما هم سریع می‌گفتیم نه ، ایرانی هستیم.

محل قرارگیری هتل بر روی نقشه

عکسی از لابی هتل هالیدی پارک

نمایی از ساختمان هتل هالیدی پارک

نمایی از استخر هتل هالیدی پارک

سازه برج ایفل در مرکز گلدن سندز در شب

نمایی از رقص نور برج ایفل در شب و خیابان

این نکته رو باید عنوان کنم که قیمت تورهایی که توسط تور لیدر ایرانی در محل هتل ارائه می‌شه حدودا 30 تا 50 درصد، گرونتر از تورهای داخل شهرکه. برای همین حد الامکان تورهاتون رو از کنار ساحل خریداری کنید. ولی در کل پیشنهاد می‌کنم بهتره با تور اصلا نرید ، مثلا 4 نفری تاکسی بگیرید و خودتون تشریف ببرید و همه جا رو بگردید ، خیلی به صرفه‌تر و راحتره و زمان هم دست خودتونه دیگه. (حتی کمتر از نصف مبلغ تورهای کنار ساحل هزینه می‌شه! )

جمعه 24 مرداد 93 تور رایگان خرید شهری با ناهار

روز دوم (جمعه) تور رایگان بازدید از هتل اینترنشنال و جلسه توجیهی رو داشتیم. ساعت 10:30 با اتوبوس اومدن دنبالمون. ابتدا به کنار استخر هتل اینترنشنال رفتیم و در اونجا ازمون با آب میوه پذیرایی شد. بعد از اون راهی آمفی تئاتر هتل شدیم و جلسه توجیهی برگزار شد و نکات مهم ، ضروری و امنیتی این سفر یه بار دیگه به طور کامل و با جزئیات برای ما توضیح داده شد. (نکاتی مانند: با ویزای بلغارستان نمی‌توان به کشورهای همسایه(مانند رومانی) سفرکرد، در مورد تبدیل ارز (هرگز با دستفروشان حتی با نرخ بالاتر پولتون رو تبدیل نکنید) ، و حتما دقت کنید که تاریخ پول‌های بلغاری از سال ١٩٩٩ به بعد باشه چون قبل‌تر از اون تقلبیه و...) سپس از گالری نقاشی هتل دیدن کردیم و در ساعت 12:30برای صرف ناهار به رستوران هتل رفتیم. ناهار بوفه هتل اینترنشنال بسیار کامل ، مجلل و با تنوع غذایی بسیار زیاد بود. انواع سوپ ، سالاد ، دسر ، انواع خوراک ، برنج ، سبزیجات ، مرغ ، ماهی ، گوشت و ... اما متاسفانه غالب غذاها به صورت آب پز و بدون هر گونه چاشنی و ادویه بود که خیلی با ذائقه ما ایرانی‌ها جور نبود.

نمایی از محوطه بیرونی هتل اینترنشنال

حیاط زیبای هتل اینترنشنال و گل آرایی‌های آن

عکس هایی از گالری نقاشی هتل اینترنشنال

نقشه راهنمای هتل اینترنشنال

سپس در ساعت 13:30 برای خرید راهی گرند مال وارنا شدیم. این مرکز خرید چهار طبقه ، در طبقه چهارم دارای سینما ، شهربازی برای کودکان، صندلی ماساژ و انوع رستوران بود. در طبقه اول هم مانند فروشگاه شهروند و هایپر استار، سوپرمارکت خیلی بزرگی وجود داشت.

محل قرارگیری گرند مال بر روی نقشه

وارنا مال و گرند مال هر دو از مراکز خرید اصلی شهر وارنا هستند ، البته مرکز دیگری به نام وارنا تاور هم هست که می‌گفتن ورشکست و بسته شده. در دو مرکز خرید یاد شده اکثر برندها شعبه دارن اما به دلیل کاهش ارزش ریال در برابر دلار ، قیمت‌ها اکثرا بسیار بالا بود و برای خرید زیاد مناسب نبود. در ساعت 18:30 بعد از چهار ساعته خسته کننده و علافی در این مرکز خرید ، سوار اتوبوس شدیم و به سمت هتل حرکت کردیم و دوباره تنی به آب زدیم و از استخر هتل لذت بردیم. (کلا باید بگم دو روز اول زیاد مفید نبود و به بطالت گذشت)

شنبه 25 مرداد 93 بالچیک

روز سوم (شنبه) تصمیم گرفتیم به بالچیک بریم. فاصله بالچیک تا گلدن سندز 30 کیلومتره. برای رفتن به بالچیک هیچ اتوبوسی از گلدن سندز وجود نداره و از وارنا نیز تنها مینی بوس برای بالچیک داره. بلیط اتوبوس گلدن سندز به وارنا نفری 3 لوا و بلیط مینی بوس وارنا به بالچیک نفری 5 لوا بود. یعنی در کل نفری 8 لوا شد ولی پیشنهاد من اینه که اگه از همون اول با یه تاکسی طی کنید که شما رو مستقیما از وارنا به بالچیک ببره و یکم هم چونه بزنید ، هم به صرفه تره و هم در وقت‌تون صرفه جویی می‌شه .چون مینی بوس‌ها سر ساعت‌های مشخصی حرکت می‌کنن، اونم با فاصله دو ساعت به دو ساعت و علافی زیاد داره (تازه این طوری مسیرتون هم دورتر می‌شه) . خلاصه این مورد برای ما تجربه‌ای شد در این سفر که برای گشت‌های بعدی از تاکسی استفاده کنیم. درنهایت با پرداخت 32 لوا برای 4 نفر به باغ ملکه رومانی رفتیم.

این باغ به Botanic garden نیز مشهوره، این تفرجگاه کوچک در قرن پنجم قبل از میلاد در شمال دریای سیاه، بنیان شده. این باغ قدیمی که در اختیار دانشکده گیاهشناسیست، در آن انواع و اقسام گیاهان وگل‌ها و درختان میوه وکاکتوس‌های بزرگ پرورش یافته و نگهداری می‌شن. انواع کاکتوس‌های زیبا که احتمالا فقط در فیلم لوک خوش شانس اونا رو دیدید. در این باغ گیاهی وجود داشت که می‌گفتن هر صد سال یکبار گل می‌ده و خوشبختانه زمان سفر ما ، مصادف با زمان این گل شده بود. (البته اگه بخوام با باغ گیاه شناسی باتومی گرجستان مقایسه کنم باید بگم باغ باتومی، بسیار بزرگتر و زیباتره) . هزینه ورودی این باغ نفری 7 لوا و هزینه بازدید از کاخ ملکه نفری 5 لوا بود.

شهر بالچیک بر روی نقشه و موقعیت آن نسبت به وارنا

نقشه راهنمای باغ بالچیک

در بدو ورود به باغ یک دختر بلغاری با نان و فلفل ازمون استقبال کرد. در محل باغ نیز دو عروسی در حال برگزاری بود و عروس‌ و دامادها در حال عکس انداختن در باغ بودند و جالب اینکه بر خلاف مراسم عروسی‌ ما ایرانی‌ها که آهنگ‌های بسیار شادی در آن نواخته می‌شه ، موسیقی بسیار سنگینی با ویولن سل برای عروس و داماد و مهمان‌ها نواخته می‌شد. این باغ ، هنر خلاقیت و جلوه تاریخ کشور رومانی و بلگاریاست و همه ساله پذیرای علاقمندان به تاریخ و طبیعت از سراسر دنیاست.گل‌های رنگارنگ ، راه‌پله‌های سنگی ، تالارهای انگور ، رودهای جاری ، آبشار خروشان و چشم اندازه زیبایی که به دریا منتهی می‌شه ، باعث می‌شه تا ترکیب باغ گل و دریا فضای متفاوتی رو خلق کنه .

بالچیک امروزه به عنوان اقامتگاه ییلاقی ملکه ماریا، ملکه فقید رومانی مشهوره. فلسفه ساخت باغ ملکه ماریا الکساندر ویکتوریا که اصالتا اسکاتلندی بوده به این صورت بوده که این بانو وقتی بر اساس قوانین دربار اجازه پیدا نمی‌کنه که فرزندانش رو خودش تربیت و بزرگ کنه بسیار غمگین می‌شه اما تسلیم این شرایط سخت نمی‌شه و همواره در جست و جوی راهی برای بیرون اومدن از این شرایط بوده. در یکی از روزهای تنهایی، سفری به این منطقه( بالچیک) داشته که متوجه شرایط فوق‌العاده و استثنایی این منطقه خوش آب و هوا می‌شه و تصمیم می‌گیره تا از این فرصت استفاده کنه و دستور ساخت باغی رو تحت عنوان اقامتگاه تابستانی در بالچیک صادر می‌کنه. ملکه برای ساخت این باغ که 350 هکتار مساحت داره، معماران ویژه از ایتالیا و برای رویش گیاهان منحصر به فرد آن، باغبانان ماهر رو فرا می‌خونه.

بر خلاف تصور من اقامتگاه ییلاقی ، عمارتی کوچک و نه چندان اشرافیست که در دو طبقه بنا شده و تمام وسایل شخصی ملکه و تابلوهای عکس متعددی در اونجا نگهداری می‌شه. در یکی از سالن‌های آن عکس‌های ملکه رو در سن‌های مختلف به نمایش گذاشته بودن که در نوع خود جالب بود. ساختمان این عمارت ترکیبی‌ست از سبک‌های شرقی و اروپایی، که دور تا دور آن با بوستان‌های جذاب و بیش از 3000 گونه گیاهان نادر و کمیاب پوشیده شده.

نمایی از گل‌هاوگیاهان باغ بالچیک

نمایی بیرونی کاخ ملکه ویکتوریا

عکس‌هایی از درون کاخ ملکه رومانی

تیکه تیکه که قسمت‌های مختلف رو می‌دیدیم ، دوباره به یه مراسم عروسی برخورد کردیم که جالب بود. در بخشی از باغ نیز یک ساز بلز وجود داشت که وقتی نوازندش متوجه شد ایرانی هستیم ، آهنگ تولدت مبارک رو زد ، بعدش هم آهنگ ای ایران ای مرز پر گهر رو برامون نواخت.

سپس به سمت باغ رز رفتیم و کلیسای کوچک ملکه رو دیدیم . به گفته تور لیدر به دلیل علاقه ملکه ماریا به دین مسیحیت و اسلام، این کلیسا در این باغ که محل ارتباط و دوستی بین شهروندان دو دین است ساخته شده. همچنین به علت وجود اختلاف بین پسران ملکه بر سر تقسیم باغ ، ملکه ماریا دستور می‌ده تا پس از مرگش قلبش رو در این کلیسا دفن کنند تا بدین وسیله مانع تقسیم باغ بشه . درست روبروی کلیسای ملکه در قسمت پایین پله‌ها ، درخت جنسینگ رو دیدیم که در داروسازی از اون استفاده می‌شه. به گفته لیدر تور ، بومی‌ها بغل کردن این درخت و یا همراه داشتن برگ اونو ، باعث خوشبختی میدونن.

در نهایت در قسمت حمام رومی‌ها یه تیکه سنگ دیدیم که شعری به زبان ترکی و با خط فارسی بر روی آن حک شده بود. ظاهرا سازنده آن (فردی به نام مصطفی) بر روی سنگ نوشته که هر کس از این آب خوری استفاده می‌کنه ، فاتحه‌ای نیز برای من بفرسته . در کل باید بگم که باغ زیبایی بود که از دیدن تندیس‌ها ، آبشارها ، آبنماها و گل‌های ناب اون بسیار لذت بردیم.

نمایی از باغ بالچیک

در مسیر رسیدن به باغ و بازگشت از آن ، مغازه‌های بسیاری وجود داره که اکثرا صنایع دستی بلغارستانه که قیمت‌های مناسبی هم دارن و برای خرید سوغاتی بسیار مناسبه. (قیمت اجناس در بالچیک حتی از بازار ساحلی گلدن سندز هم مقداری ارزونتره)

عکس‌هایی از

عکسی از نوازنده ساز بلز در باغ

عکسی از آبنمای موجود در باغ

نمایی از باغ رز

نمایی از کلیسای مخصوص ملکه

نمایی از غرفه‌های فروش سوغاتی و صنایع دستی

در ساعت 7 بعد از ظهر با پرداخت 30 لوا با تاکسی به گلدن سندز برگشتیم و برای صرف شام به رستوران‌های کنار ساحل رفتیم و پیتزا خوردیم که بسیار هم خوشمزه بود. در بلغارستان پیتزا رو به صورت برش‌های خیلی بزرگ می‌فروشن و معمولا هرکس، یکی دو برش از اونو می‌خره و می‌خوره.

یک شنبه 26 مرداد 93 ساحل و بازار ساحلی

روز چهارم(یک‌شنبه) تصمیم گرفتیم تا ظهر به کنار ساحل بریم و شنا کنیم. استفاده از ساحل در بلغارستان مجانیست ولی برای استفاده از تخت ، سایبون و تشک باید به ترتیب 7، ٨ و 3 لوا هزینه پرداخت کنید. در مورد ساحل باید بگم که هم آب دریا و هم ساحل خیلی تمیز نبود ( در قیاس با ساحل باتومی گرجستان) ، و از طرفی ماسه‌ها نیز طلایی رنگ نبودن ، در واقع بیشتر سفید بودن تا طلایی(بر خلاف ساحل ماسه‌های طلایی قبرس که واقعا طلایی رنگ بود) . ظاهرا وجه تسمیه اون به این‌صورت بوده که در حومه وارنا، هنگام حفاری‌های باستان شناسی در مکانی که نکروپولیس نامیده می‌شه ، قدیمی‌ترین گنجینه طلای دنیا مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد کشف شده .

در حوالی ظهر باران شروع به باریدن کرد و همه فرار کردند. ما هم به سمت مغازها و بازار کنار ساحل رفتیم و کمی به گشت در بازار و خرید مشغول شدیم ، تا اینکه باران شدت گرفت و مجبور شدیم خودمون رو به سرعت به هتل برسونیم. تمام بعد از ظهر باران شدیدی در حال باریدن بود و هوا هم حسابی سرد شده بود و دمای هوا به 18 درجه رسیده بود و تمام مسافرا توی هتل‌هاشون زندانی شده بودن.(در نتیجه بعد از ظهرمون کلا به بطالت گذشت و تمام مسافرا در لابی هتل مشغول گشت و گذار در اینترنت با موبایل‎ها و تبلت‌هاشون بودن)

دوشنبه 27 مرداد 93 نسبر(Nessebar)

روز پنجم با یک تاکسی توافق کردیم که در قبال پرداخت 120 لوا ما رو به نسبار ببره و برگردونه ، یعنی 60 لوا برای رفت و 60 لوا برای برگشت که با توجه به اینکه ما 4 نفر بودیم و فاصله نسبار تا گلدن سندز در حدود 115 کیلومتره و با در نظر گرفتن قیمت سوخت که هر لیتر بنزین در بلغارستان 2.86 لواست کاملا به صرفه بود. (روز قبل تحقیق کرده بودیم که از ترمینال وارنا با نفری 14 لوا با مینی بوس به نسبار می‌برن و از اونجا که نفری 3 لوا هم هزینه اتوبوس از گلدن سندز به وارنا بود ، رقم بسیار خوب و معقولی بود).

شهرنسبار (یا همون شهر چهل کلیسا) شهریست تاریخی که به خاطر آثار فرهنگی ، تاریخی و قدمت اون در سال 1983 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ، بازدید از این شهر قدیمی که بر روی دماغه‌ای بیرون اومده از دریا واقع شده ما رو با مجموعه‌ای از کلیساهای قدیمی(قرون وسطی) مواجه می‌کنه که قدمت قدیمی‌ترین اونا به قرن ۱۱ تا ۱۴ میلادی می‌رسه. مغازه‌ها، کوچه‌های باریک و ساختمان‌های قدیمی زمان رو به گذشته و دوران یونانی‌ها، رومی‌ها و بیزانس‌ها( امپراطوری رم شرقی) می‌بره. شهر باستانی نسبار سه‌هزار سال قدمت داره و توسط تراسیان‌ها (Thracian) بنیان گذاشته شده و در قرن ششم پیش از میلاد ، مردمی که از یونان به منطقه مهاجرت کرده بودن، در این شهر ساکن شدن.

آنچه اکنون از این شهر تاریخی باقی مونده ، ساختمان‌هایست که به دوران یونان یا هلنستیک (Hellenstic) تعلق دارن. این بناهای تاریخی شامل ارگ شهر، معبد آپولو (Apollo)، میدان عمومی و استحکام‌های دوران تراسیان‌هاست.

این شهر در زمان حاکمیت امپراطوری رم شرقی بر سواحل دریای سیاه بنا شده و مهم‌ترین شهر بندری این منطقه محسوب می‌شده و از قدیمی‎ترین شهرهای اروپاست که در شبه جزیره‌ای سنگی در ۳۷ کیلومتری شرق بورگاس واقع شده. همچنین در این شهر ، قلعه‌ای وجود داره که در زمان حکومت بیزانس‌ها در این منطقه احداث شده. خانه‌های قدیمی چوبی نیز در نسبار وجود دارن که در قرن نوزدهم احداث شدن و هر کدام از اونا نمونه ارزشمندی از هنر معماری قرن 19 رو در این منطقه نشون می‌دن. این دهکده مکان مناسبی برای عاشقان طبیعت، هنرمندان و شعراست. در کل مکان بسیار زیبایی بود .

شهر نسبار بر روی نقشه و موقعیت آن نسبت به وارنا و گلدن سندز

تصویری از اسکله شهر نسبار

پیرمردی بومی مشغول نواختن ساز محلی کنار دیوارهای بیرونی شهر نسبار

نمایی از ساختمان‌ها و کلیسا‌ها و سازه‌های شهر نسبار

قلک متحرک و موزیکال متعلق به خیریه واقع در دهکده نسبار

در نسبار نیز تعداد زیادی مغازه که عمدتا شامل صنایع دستی بلغارستانه قرار داره که برای خرید سوغاتی هم بسیار خوبه ، به گونه‌ای که قیمت‌ها از بازار ساحلی گلدن سندز هم ارزونتره.

سه شنبه 28 مرداد 93 تورماهیگیری /کلیسای وارنا/باغ دریایی وارنا

روز ششم تور کشتی به همراه ماهیگیری رو داشتیم که اونو روز قبل از تورهای کنار ساحل به قیمت 35 لوا همراه با ناهار خریداری کردیم. در ساعت 9.30 یه مینی بوس اومد دنبالمون و ما رو به کنار اسکله برد ، ولی اونجا بود که فهمیدیم سرمون کلاه رفته و کشتی نه یک قایق کوچیکه که به غیر از ما 4 نفر ، 4 تا مسافر دیگه هم داشت. قایق به قدری کوچیک بود که جا برای 8 نفر مسافر هم کم بود.در صورتی که روز قبل مسئول فروش تور به ما گفته بود که یه کشتی بزرگه با حدود 30 مسافر.

خلاصه یه چند صد متری که قایق از ساحل فاصله گرفت، وسط دریا توقف کرد و بعد قلاب‌های ماهی‌گیری رو طعمه‌گذاری کردن و به ما دادن ، ولی دریغ از حتی یه ماهی. من که فقط عروس دریایی دور قایق می‌دیدم. تکون‌های قایق خیلی شدید بود به طوری که دو تا از مسافرها که دو دختر جوان بودند دچار دریا زدگی شدن و کاپیتان مجبور شد به ساحل برگرده و اونا رو پیاده کنه. سپس دوباره مقداری از خشکی فاصله گرفتیم ، این بار دو تا از مسافرا رفتن تو آب که شنا کنن ولی ما از ترس عروس دریایی‌ها جرات نکردیم. ناهار ماهی خوردیم که خود کاپیتان جلوی چشم خودمون کبابی‌اش کرد به همراه سالاد و سیب زمینی و نوشابه. (ماهی‌اش خوشمزه بود ولی کاملا مزه لجن‌های کف دریا رو می‌داد) .خلاصه پس از صرف سه ساعتی وقت بر روی دریا به خشکی برگشتیم و ما رو با یه ون به هتل‌ رسوندن. (کلا باید بگم این تور کشتی زیاد جالب نبود و فقط وقت تلف کردن بود)

کلیسای بزرگ وارنا

بعد از استراحتی کوتاه در بعد از ظهر با پرداخت 3 لوا با اتوبوس راهی منطقه مرکزی وارنا شدیم و از کلیسای جامع (Cathedral) دیدن کردیم. (در صورتی که اتوبوس شماره 9 و یا 409 رو سوار شید دقیقا در جلوی کلیسا توقف می‌کنه) همین جا باید بگم فاصله وارنا تا گلدن سندز 17 کیلومتره ولی این فاصله به نظر خیلی طولانی‌تر میاد، نمی‌دونم اتوبوس‌ها خیلی آهسته حرکت می‌کنن یا چه مشکلی هست که این مسافت در حدود 45 دقیقه طول می‌کشه.

این کلیسای ارتدوکس متعلق به قرن ١٣ و از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین بناهای تاریخی شهره که در اون سریر اسقف اعظم، نقاشی‌های بزرگ دیواری ، شیشه‌کاری‌ و آئینه‌کاری‌های متعددی به چشم می‌خوره. (برای عکاسی و فیلم برداری از داخل این کلیسا باید مبلغ 6 لوا بپردازید) . همچنین با طی‌کردن ۱۳۳ پله مارپیچی به بالای برج ناقوس می‌رسید و از اونجا می‌توان نمای زیبایی از شهر رو مشاهده کرد.

نمای بیرونی کلیسای بزرگ و قدیمی وارنا

سپس پیاده گشتی در مرکز شهر وارنا زدیم و به عکاسی از مجسمه‌ها و سایر نمادها و سنبل‌های شهر پرداختیم و قدم زنان به سمت باغ معروف sea gardenیا باغ دریایی رفتیم. در بین راه نیز یک کلیسای بزرگ وجدید کاتولیک رو دیدیم و از اون و محوطه اطرافش عکس انداختیم. ظاهرا یکی از تفاوت‌های کاتولیک‌ها و ارتدوکس‌ها در اینه که ارتدوکس‌ها صلیب رو از سمت راست به سمت چپ (یعنی قلبشون) می‌کشن ولی کاتولیک‌ها صلیب رو از چپ به سمت راست می‌کشن.