caspian persica

فروش بلیط کشتی میرزا کوچک خان

هدف وبلاگ:
گردشگری دریایی، توسعه ی گردشگری پایدار، مفید و سودمند، ارائه ی جاذبه های پیدا و نا پیدای بندر انزلی، استان و منطقه. آشنایی با ملل و اقوام دیگر جهت رشد، شکوفایی و بروز خلاقیت در مردمانم به امید آنکه آن باشیم که باید باشیم.

سخنی پیرامون سفر:
سفر جذابترین، دلچسب ترین و به یاد ماندنی ترین لحظات عمر آدمی ست که تا ابد همراه اوست. حتی یادآوری و مرور آن شادی و نشاط برایمان و نزدیکانمان به ارمغان می آورد. سفر انسان را هوشمند تر و پخته تر می سازد. جذابیت ها، تنوع طبیعی و جذابیت های محسوس و نا محسوس انسان ها،تنوع فرهنگ ها، گوناگونی، رنگ ها و رفتارها کمک می کند به بروز ابتکار، نوع آوری، خلاقیت و حتی نبوغ در کسب و کار.دانش زندگی را افزایش می دهد و زندگی را با نشاط تر آسان تر می سازد.سفر برطرف کننده ی اندوه هاست به دست آوردن روزی دانش و آداب زندگی و پیدا کردن دوست از مواهب سفر است.
سفر های کوتاه را با ما تجربه کنید و آماده ی سفرهای بزرگ و جادویی زندگی باشید
گردآورنده
آخرین نظرات
دوشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۳، ۰۶:۲۸ ب.ظ

سفرنامه 9 روزه استانبول (قسمت اول)

9 روز خوب در استانبول

بعد از تعریفهای زیادی که از دیدنی های استانبول و مخصوصا اماکن تاریخی و توریستی و قیمت مناسب پوشاک در اون شهر شنیده بودیم من و همسرم خیلی علاقه مند بودیم که برای دومین سفر خارج از کشور به شهر مساجد بریم چون بهمن ماه بود در ابتدا خیلی از دوستان مارا از این سفر به دلیل سردی هوا منع میکردند و با گفتن خاطرات خودشون از سفر در این بازه زمانی از سال ما را دچار تردید کرده بودند که شکر خدا متوجه شدم یکی از دوستانم در ترکیه است و طی تماسی با او متوجه شدم هوای امسال فوق العاده ست پس به دور از هر گونه شک و تردیدی شروع به پیدا کردن بهترین تور با مناسبترین قیمت کردم که صد البته محل اول جستجو سایت لست سکند بود به دلیل اینکه اواخر بهمن ماه بود و تا عید فرصتی نمانده بود کمتر مردم اقدام به سفر میکنن بنابراین در سایت پر بود از تورهای آفر خورده و ما هم چون علاقه مند بودیم به اقامت بیشتر تور آژانس میتراگشت که به مدت 9 روز و هشت شب بود را مد نظر گرفتیم حالا مونده بود انتخاب هتل چون هدف اصلی ما اقامت در میدان تکسیم و یک هتل 4ستاره بود با سه هتل مواجه بودیم که پس از بررسی سه هتل و مشاهده رنک آنها در تریپ ادوایزر اقدام به رزرو هتل اترنو کردیم

مبلغ تور برای هر نفر 10500000 ریال بود که برای این مدت بسیار خوب بود و شروع به آماده کردن خودمون و تحقیقات بیشتر در مورد استانبول و مراکز خرید،تفریحات ، سیستم حمل و نقل و سایر موارد کردیم تا برای 3 روز آینده راهی بشیم.به دلیل علاقه مردم ایران به ترکیه و مخصوصا استانبول اینترنت پر است از خاطرات و سفرنامه ها و نکات ریز و درشت این شهر در ابتدا کلیه سفرنامه های موجود در سایت لست سکند را خواندم و سپس به سایتهای دیگر رفتم و یک برنامه جامع برای روزهای سفر چیدم که بسیار فشرده بود و در طول سفر نصف آن برنامه هم اجرا نشد.ساعت پرواز 7 شب روز شنبه

بود،پرواز با هواپیمای ایرباس قشم ایر بود که متاسفانه به محض ورود به هواپیما متوجه فشردگی بیش از حد صندلی ها و دستکاری آنها برای داشتن ظرفیت بیشتر شدم در طول پرواز احساس سختی و تنگی جا با شوخی و صحبتهای خوب کاپیتان فراموش شد و پس از دوساعت و 45 دقیقه در فرودگاه سبیها هواپیما به زمین نشست من در طول پرواز ساعت خودم را 90دقیقه به عقب کشیده بودم تا با تایم محلی ترکیه هماهنگ باشم پس از طی تشریفات ویزا و ورودی ساعت 9 در سالن فرودگاه بودیم و منتظر ساکها که متاسفانه به دلیل سردی هوا در آن شب درب قسمت بار باز نمیشد و دادن بارهای ما دو ساعت زمان برد که در این مدت همه نگران جا ماندن از سرویس تور بودن اما شکر خدا تمامی لیدرها منتظر مانده بودن و ما راهی هتل شدیم که البته از این فرودگاه تا میدان تکسیم تقریبا یک ساعت در راه بودیم که در

این بین تورلیدر که آدم شوخی هم بود شروع به معرفی تورهای روزانه با قیمتهای نجومی به دلار کرد و البته نکات مهم اقامت در این شهر را متذکر شد به هتل که رسیدیم با یک لابی کوچک مواجه شدیم که خبر از کوچکی هتل داد. هتل کلا دارای 60 اتاق بود پس از دادن ووچر به رسپشن و پر کردن فرم و گرفتن کارت کلید وارد اتاق شدیم که مانند خود هتل کوچک بود.به دلیل خستگی سفر و انتظار بیش از حد بارها در فرودگاه بلافاصله خوابیدیم تا برای فردا با انرژی شروع به استانبول گردی کنیم.

روز دوم:

ساعت 8 صبح از خواب بیدار شدیم و برای صرف صبحانه راهی شدیم ،صبحانه به صورت بوفه بود و از تنوع خوبی برخوردار بود از انواع سوسیس ، کالباس ، پنیر ، عسل ، مربا ، میوه ، نیمرو و غیره پس از صرف صبحانه آماده شدیم برای رفتن به شهر و اجرای برنامه از پیش تنظیم شده که برای آن روز رفتن به کاخ توپکاپی و مسجد ایاصوفیه بود. چون از قبل از قیمت تاکسی در ترکیه خبر داشتم نقشه سیستم حمل و نقل عمومی را تهیه کرده بودم و تمامی مکانهایی که قصد رفتن به آنجا را داشتیم را به نحوی با یک ایستگاه مترو یا تراموا یا اتوبوس هماهنگ کرده بودم پس ابتدا به میدان تکسیم رفتیم . در آنجا اولین چیزی که جلب توجه میکند نمای تندیس جمهوریت است سپس صحنه زیبای نترسیدن کبوتران بسیار از انسانها که منتظر گرفتن دانه از دست انسانها هستند.

دادن دانه به کبوتران

چون مدت سفر ما 9 روز بود و طبق برنامه قبلی کلی جا برای رفتن بود و طبق بررسی هایم متوجه تخفیف خوب خطوط مترو و تراموا با استانبول کارت شده بودم در ابتدا اقدام به تهیه استانبول کارت با مبلغ 10 لیر و شارژ اولیه 20 لیر کردم.در ابتدا در پیدا کردن مترو کمی دچار مشکل شدیم اما با پرس و جو به ایستگاه مترو تکسیم وارد شدیم و از طریق علامت های راهنما به سمت ایستگاه فونیکولار حرکت کردیم لازم هست که بگویم فونیکلار تنها دو ایستگاه ابتدا و انتها داشت از تکسیم به کاباتاش و کلا دو دستگاه فونیکلار در خط است که مانند تله کانین عمل میکنند و وزن یکی در هنگام حرکت به سمت کاباتاش آن یکی را به سمت تکسیم هدایت میکند.

نمای داخلی فونیکولار

هزینه کلیه خطوط مترو و تراموا با ژتون 3 لیر بود که با استانبول کارت به 1.9 لیر تقلیل پیدا میکرد و همین طور پس ازهر 4 بار استفاده از استانبول کارت برای بار پنجم هزینه به 1.25 لیر میرسید که در کل با استانبول کارت صرفه جویی خوبی میشه کرد. در کاباتاش باید تغییر مسیر میدادیم و سوار تراموای t1 میشدیم برای رفتن به کاخ توپکاپی در ایستگاه گلهانه پیاده شدیم و دیوار بلندی نمایان شد

ایستگاه گلهانه

،در امتداد دیوار وارد محیط زیبایی شدیم ،سمت چپ به پارکی زیبا و مسیر سمت راست به کاخ میرفت در طول مسیر به موزه آرکولوژی رسیدیم که تصمیم گرفتیم در بازگشت به آنجا هم برویم در ابتدای کاخ 4 کیوسک فروش بلیط بود با صفی طولانی که تقریبا 45دقیقه طول کشید تا نوبت به ما برسد قبل از تهیه بلیط متوجه تبلیغات کارتی به نام استانبول پس شدم که با خرید اون میتونستیم به 7 موزه و مکان تاریخی که شامل توپکاپی،حرم سلطان،مسجد ایا صوفیه،موزه آرکولوژی و سه موزه دیگر میشد را بریم که با اطلاعی که از قیمت ورودی هر یک داشتم که برای کاخ و حرم روی هم 40 لیر برای مسجد ایا صوفیه 20 برای موزه آرکولوژی 20 برای دیگر موزه ها هم 20 لیر بود دیدم بسیار مقرون به صرفه است پس با صرف170 لیر دو عدد استانبول پس تهیه کردم.

استانبول پس

به سمت کاخ حرکت کردیم و پس از مشاهده محیط کلی کاخ راهی اتاق های حیاط شدیم که در آنجا انواع عتیقه جات ایرانی ، عثمانی ، چینی و هندی از دورانهای مختلف نگاهداری میشد که بسیار زیبا و چشم نواز بود و در کنار هر یک از این آثار تاریخی و زیبا توضیحات درج شده بود به همراه یک کد که برای راهنمای صوتی بود که در ابتدای کاخ به مبلغ 25 لیر اجاره داده میشد که البته از زبان فارسی هم پشتیبانی میکرد.

در هیچ یک از این اتاق ها اجازه عکس برداری و فیلم برداری وجود نداشت و اما اوج زیبایی و هیجان برای مسلمین و به خصوص شیعیان موزه اسلامی بود که شامل عصای موسی دستکش یحیی عصا و لباس و دندان و مهر و کفش حضرت محمد شمشیر حضرت علی وشمشیر عمر و عثمان و ابوبکر و جعفرطیار همچنین لباس حضرت فاطمه و امام حسین و ناودان طلای کعبه و ... آنقدر این فضا روحانی و اعجاب آور بود که هر بیننده ای را به سکوت وا میداشت

نمایی از کاخ

پس از دیدن موزه ها وارد محیط حرم سلطان شدیم که دیدن آنجا هم خالی از لطف نبود و نکته زیبای آن حرم ادعیه ها و نامهای خدا در همه جای حرم بود.

تصاویری از محیط حرم سلطان

پس از بازدید از حرم به سمت موزه آرکولوژی حرکت کردیم و به مشاهده آنجا پرداختیم که شامل تاریخ چندین تمدن مانند ایران و مصر و عثمانی بود و عکسبرداری در آنجا آزاد بود منتهی بدون فلاش.یکی از زیباترین جاهای موزه مقبره اسکندر مقدونی بود.

موزه آرکولوژی

پس از بازدید از موزه تصمیم به بازدید از معروفترین مسجد استانبول یعنی ایاصوفیه گرفتیم از موزه تا مسجد تنها 10 دقیقه پیاده راه بود در ابتدای مسجد متوجه صف طولانی بلیط شدم که خوشبختانه ما با داشتن استانبول پس از این صف معاف شدیم و وارد مسجد ایاصوفیه شدیم واقعا محیط و راهرو ها و نمای مسجد روح نواز بود و بزرگی مسجد زبان هر بیننده ای را به تحسین وا میداشت و باز هم نکته جالب برای ما ذکر اسامی جضرت علی و امام حسن و امام حسین وابوبکر و عثمان و عمر در کنار نام خدا و رسولش حضرت محمد بود که نشان از اعتقاد مسلمانان ترک به تمامی امامان و خلفا بود.

مسجد ایاصوفیه

ساعت دیگر به 7 رسیده بود که تصمیم به بازگشت به هتل و صرف شام گرفتیم برای بازگشت از همان مسیر آمدن استفاده کردیم در میدان تکسیم به کینگ برگر در ابتدای خیابان استقلال رفتیم که واقعا بسیار لذیذ بود و پس از صرف شام به هتل برگشتیم و از فرط خستگی ساعت 9 به خواب رفتیم.

روز سوم

برای این روز برنامه رفتن به مرکز خرید جواهیر و آک مرکز بود، برای رفتن به جواهیر از مترو تکسیم به سمت ایستگاه حاجی عثمان سوار شدیم و در ایستگاه شیشیلی پیاده شدیم با توجه به علایم راهنما به سمت جواهیر حرکت کردیم که درست در مجاورت درب شرقی ایستگاه بود پس از بازدید کیفها اجازه ورود به مرکز خرید را دادند که واقعا از زیباترین مراکز خرید استانبول است با هفت طبقه و مساحتی بسیار زیاد بازیدید از کل طبقات و صرف نهار در پیتزا هات که واقع در طبقه آخر که مختص رستورانها بود تا ساعت 5 طول کشید و دیگر زمان و توان برای رفتن به آک مرکز را نداشتیم گفتن این نکات خالی از لطف نیست که در زمان سفر ما تقریبا کل فروشگاه ها در حراج بودند و توانستیم خریدهای بسیار خوبی انجام بدهیم همچنین در فست فودهای معروف بهترین زمان برای صرف غذا از 12 تا 15 است که به لانچ تایم معروف است و پس از این زمان برخی غذاها و آفرها حذف میشود.

مرکز خرید جواهیر

روز چهارم

برنامه امروز رفتن به جزایر پرنس آیلند و آکواریم استانبول بود پس مجدد از طریق فونیکلار تکسیم به کاباتاش آمدیم در مقابل مسیر تراموا اسکله کشتی های جزایر پرنس آیلند و قاضی کوی بود ما به دلیل عدم اطلاع از قابل استفاده بودن استانبول کارت در این مکان با 10 لیر از دستگاه خرید بلیط دو عدد ژتون خریدیم و وارد ایستگاه شدیم که تا زمان حرکت کشتی یک ساعت زمان مانده بود. حرکت کشتی ها در ساعات پیک هر نیم ساعت و در زمان های معمول هر یک ساعت بود.

بالاخره 10 دقیقه به زمان حرکت درها را باز کردند تا سوار کشتی دو طبقه با یک محوطه باز در جلو کشتی بشویم صندلی ها مانند اتوبوس های واحد بود اما 7 نفره و اما محیط کلی یک حس صمیمیت به آدم القا میکرد در وسط کشتی و در طبقه دوم یک بوفه فروش تنقلات و چای و قهوه بود که تقریبا همه یک استکان چای ترکی به مبلغ یک لیر را خوردند.

یکی از زیباترین خاطرات همسرم در این کشتی رقم خورد هنگامی که در طول سفر متوجه همراهی مرغان دریایی شدیم و غذا دادن مردم به آنها ،چند دست فروش هم نانی کنجدی را برای فروش در سینی داشتند که مردم به عنوان غذا برای پرندگان میخریدند و قیمت هر نان 1 لیر بود.ما هم 3 عدد خریدیم و همسرم مشغول خورد کردن و پرتاب نان به مرغان دریایی شد که بسیار شورانگیز و بیاد ماندنی بود. در طول مسیر در ایستگاه قاضی کوی و جزایر اول و دوم از سری جزایر پرنس توقف داشتیم و مسافرهایی سوار و پیاده میشدند و پس از حدود 50 دقیقه به سومین جزیره که بزرگترین جزیره هم بود رسیدیم.

مسیر حرکت به جزایر و دادن غذا به مرغان دریایی

نام این جزیره بیوک آدا بود از کشتی پیاده و وارد محیط جزیره شدیم در اینجا خبری از ماشین نیست و تنها وسیله نقلیه کالسکه و دوچرخه است به قدری هوا در آنجا پاک و تمیز بود که شادابی در هر انسانی قابل رویت بود

پس از کمی پیاده روی به سمت ایستگاه کالسکه ها رفتیم در آنجا بستگی به طول مسیر گردش در جزیره از 50 تا 80 لیر هزینه باید پرداخت میکردیم که ما طولانی ترین مسیر را با یک ساعت کالسکه سواری با هزینه 80 لیر را انتخاب کردیم. کالسکه پس از گذشتن از محیط شهری وارد قسمت سبز جزیره با محیطی زیبا و آرام شد که مارا یاد جنگل های شمال می انداخت در بیوک آدا تقریبا تمامی منازل ویلایی بودند و بسیار بزرگ و پس از پرس و جو متوجه قیمت های بسیار بالا و همچنین امکان خرید این املاک برای همه مردم حتی تورسیت ها شدم ضمن اینکه گفتند اکثر هنرمندان ترک در اینجا دارای ویلای شخصی هستند.

محیط جزیره بیوک آدا

پس از گشت کالسکه ای جزیره مجدد به پیاده روی در محیط بازار مانند و در کنار ساحل پرداختیم تا ساعت 2 که به یک رستوران با غذاهای دریایی رفتیم و دو پرس ماهی کوپرا که انحصار دریای مرمره است را سفارش دادیم که بسیار لذیذ و تازه بود که هزینه کلی غذا 60 لیر شد که 50 لیر برای غذای اصلی و 10 لیر برای نوشابه و حق سرویس. پس از خوردن غذا مجدد به پیاده روی پرداختیم و در یک نانوایی محلی دو عدد نان بزرگ با قیمت 1.5 لیربرای مرغان ماهی خوار تهیه کردیم و به سمت اسکله جهت بازگشت حرکت کردیم اینبار از استانبول کارت استفاده کردم که برای هر نفر تنها مبلغ 3 لیر از اعتبار کارت کثر شد و سوار کشتی شدیم و باز هم ماجرای غذا دادن به مرغان ماهی خوار تا اسکله کاباتاش.

ماهی کوپرا

در کاباتاش پس از پیاده شدن از کشتی به ایستگاه تراموا رفتیم برای رفتن به استانبول فروم جهت بازدید از آکواریوم بزرگ استانبول برای رفتن به استانبول فروم بهترین مسیر پیاده شدن در ایستگاه آکسارای و سوار شدن مترو m1 و پیاده شدن مجدد در ایستگاه کوچه تپه بود اما ما برای دیدن بیشتر محیط شهری استانبول تا ایستگاه زیتون بورنوبا تراموا رفتیم و از آنجا با مترو به ایستگاه کوچه تپه رفتیم. مانند جواهیر یکی از دربهای ایستگاه مترو درست مقابل درب استانبول فروم بود وارد مرکز خرید که شدیم به دلیل کمبود وقت از فروشگاهها دیدن نکردیم و مستقیم به سمت آکواریوم رفتیم و با خرید بلیط 25 لیری برای هر نفر وارد آکواریوم شدیم

گوناگونی نمونه های موجودات دریایی زیاد بود و و محیط بسیار زیبا و آرامش بخشی بود پس از نیم ساعت مشاهده انواع آبزیان وارد بخش اصلی آکواریوم که محل نگهداری کوسه ها بود شدیم که در واقع تونلی شیشه ای بود که از وسط آکواریوم میگذشت واقعا ابهت و عظمت کوسه و بزرگ سفره ماهی های آن مکان حیرت آور بود و خاطره ای فراموش نشدنی برای ما به ارمغان آورد. ساعت 8 بود که به سمت هتل حرکت کردیم.